تنگی نفس، آنچه ممکن است بدنتان به شما بگوید

نفس کشیدن یک فعالیت کاملا ناخودآگاه است در واقع هر فرد بالغ در دقیقه بین ۱۵ تا ۲۰ تنفس دارد که جهت تامین اکسیژن بدن و دفع دی اکسید کربن است. با این حال، اگر چیزی در این چرخه دخالت کند که موجب کمبود اکسیژن یا افزایش دی اکسید کربن شود، میزان تنفس به طور خودکار افزایش می یابد تا این کمبود جبران شود. هر چیزی که تنفس را افزایش دهد میتواند علت تنگی نفس می شود.

البته به وجود آمدن این حالت در مواقعی همچون انجام حرکات سنگین ورزشی و دویدن در زمان طولانی یک واکنش طبیعی است.
اما اگر با انجام فعالیت های روزمره مثل راه رفتن و بالا رفتن از پله مدام احساس تنگی نفس می کنید ، ممکن است بدن شما به شما علامت هشدار بدهد که نیاز به مراجعه به پزشک دارید.
بسیاری از بیماری های قلبی و ریوی می توانند باعث تنگی نفس عمیق شوند.

در مطبدکتر آرزو خسروی وضعیت بیمار با توجه به علائم بالینی ارزیابی می شود و جهت تشخیص نوع بیماری و انتحاب شیوه درمانی اقدامات لازم صورت می گیرد. همچنین انجام آزمایشات لازم در مطب امکان پذیر است.

شایع ترین دلایل تنگی نفس چیست؟

تنگی نفس علامت یک مشکل اساسی است. عوامل مختلفی می تواند باعث تنگی نفس در افراد شود. اما اغلب از یک مشکل ریوی یا قلبی عروقی ناشی می شود. تنگی نفس ناگهانی ممکن است نشان دهنده خطری جدی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد ، مانند حمله قلبی ، لخته شدن خون در ریه .

همچنین اضافه وزن و چاقی عواملی هستند که حتی در حین انجام کارهای سبک و ساده، فرد را دچار تنگی نفس می کنند. زیرا ریه ها و قلب با وزن بیشتر در حال فعالیت هستند. که با کاهش وزن میتوان به رفع این مشکل کمک کرد.
با این حال ، برخی از اختلالات پزشکی باعث تنگی نفس حاد می شوند که خود به خود برطرف نمی شوند.اختلالاتی از قبیل :

نارسایی قلبی: تنگی نفس همراه با تورم پا یا مچ پا میتواند دلیل بر وجود مشکل قلبی باشد. حملات قلبی و سایر موارد اضطراری معمولاً با تنگی نفس تدریجی بروز می کنند که میتوان با مراجعه به موقع به متخصص قلب از بروز حمله قلبی پیشگیری کرد.

دکتر آرزو خسروی در این مطلب از درمان  نارسایی قلبی می گویند.

آسم : آسم یک بیماری مزمن مجاری تنفسی است که به دلیل التهاب، تنفس را دشوار می کند.

کم خونی: برخی از بیماران به دلیل کافی نبودن گلبول قرمز خون، با مشکل اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف بدن مواجه هستند.

ذات الریه: عفونتی است که کیسه های هوا را در یک یا هر دو ریه ملتهب می کند و عموما با تب ، لرز ، کاهش دمای بدن و درد عضلانی همراه است.

آمبولی ریوی: زمانی اتفاق می افتد که لخته خون در شریان ریه قرار می گیرد که لازم است بیمار هر چه سریعتر به پزشک متخصص ریه مراجعه کند.

آمبولی ریوی

آیا آمبولی ریوی خطرناک است؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

نشانه هایی وجود دارد که بیمار باید به آنها توجه کند و با تجربه هر یک از این موارد به پزشک مراجعه کند:

• درد یا ناراحتی در قفسه سینه
  • سرگیجه یا غش در اثر فعالیت
  • مشکلات تنفسی در خواب
  • احتباس مایعات و ادم
  • سرفه و خلط خونی
  • تنفس سریع ، کم عمق و خس خس

علت تنگی نفس چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر به پزشک مراجعه کنید ، آزمایشاتی که ممکن است انجام دهید شامل موارد زیر است:

• پالس اکسی متری، آزمایشی است که با قرار دادن گیره روی انگشت یا لاله گوش برای تخمین میزان اکسیژن خون انجام می شود.
  • نوار قلب، برای یافتن علائم حمله قلبی یا ریتم نامنظم قلب.
  • اشعه ایکس قفسه سینه، برای بررسی عفونت ریه.
  • آزمایش خون جهت بررسی کم خونی و دلایل دیگر.
  • اکوکاردیوگرافی، جهت بررسی مشکلات دریچه ای و کارکرد قلب.

تعیین علت تنگی نفس در تست اکوکاردیوگرافی مطب دکتر آرزو خسروی
جهت نوبت دهی اکوکاردیوگرافی قلب در مطب دکتر آرزو خسروی و اطلاع از هزینه آن با مطب تماس بگیرید.

مشکلات تنفسی چگونه درمان می شود؟

نوع درمان مورد نیاز شما به احساس ناخوشی ، چگونگی بروز و سایر شرایط ممکن بستگی دارد.
به طور کلی درمان با داروهای مرتبط و تغییر سبک زندگی ( ترک سیگار، ورزش هوازی) میتواند این مشکل را حل کند.