تنگی دریچه پولمونری

PR در اکو قلب یا تنگی دریچه پولمونری (ریوی) چیست؟

تنگی دریچه پولمونری یک اختلال نادر است که بر قلب تاثیر می گذارد. پزشکان علت آن را نمی دانند، اما معمولا این بیماری از زمان تولد وجود دارد. دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی در این باره بیشتر توضیح می دهند.

در این بیماری قلبی شدت بیماری است که میزان دخالت پزشکی را تعیین می کند. صرف نظر از این، حفظ سبک زندگی سالم قلب می تواند در دراز مدت کمک کند.

دریچه پولمونری بین بطن راست و شریان پولمونری قرار دارد. شریان پولمونری، خون با اکسیژن كم را به ریه ها منتقل می کند. دریچه به عنوان یک دروازه اجازه ورود خون به داخل قلب و خروج از قلب را می دهد.

در این وضعیت دریچه به اندازه کافی باز نمی شود. این اختلال بسیار نادر معمولا از بدو تولد وجود دارد. همیشه نیاز به درمان پزشکی ندارد، با این حال در شرایط حاد برخی از بیماران ممکن است نیاز به دارو یا جراحی برای اصلاح وضعیت داشته باشند.

علائم تنگی دریچه پولمونری

تنگی این دریچه توانایی بدن بر دریافت خون اکسیژن دار را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از کودکان علائم را تا بزرگسالی نشان نمی دهند. علائم این مشکل قلبی عبارتند از:

• سوفل قلبی
  • ورید ژوگولار برجسته و بزرگ
  • پوست کبود
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن
  • تپش قلب
  • خستگی غیر قابل توضیح
  • اختلال رشد
  • تنفس سخت

این اختلال در موارد شدید می تواند مرگ ناگهانی ایجاد کند، به همین دلیل تشخیص و درمان آن برای سلامت حیاتی است. در برخی موارد علایم تا زمانی که تنگی شدید نشود، ظاهر نمی شود.

علت تنگی دریچه پولمونری

پزشکان علت دقیق تنگی دریچه ریوی را نمی دانند. در جنین ممکن است دریچه در دوران بارداری به درستی توسعه نیابد. این بیماری همچنین ممکن است یک عنصر ژنتیکی داشته باشد.

این بیماری ممکن است با سایر نقایص قلبی مادرزادی همراهی داشته باشد. اگر تنگی دریچه پولمونری تشخیص داده شود، پزشک اغلب توصیه به انجام آزمایش های بیشتری می دهد تا اطمینان حاصل شود که قلب سالم است.

بزرگسالان هم می توانند این شرایط را به عنوان عارضه یک بیماری که بر قلب تاثیر می گذارد، تجربه کنند. بیماری هایی که عارضه تنگی دریچه پولمونری را دارند، شامل تب روماتیسمی و تومورهای کارسینوئید سیستم گوارش است.

عوارض

درمان نکردن تنگی دریچه ریوی می تواند منجر به عوارض مضر و کشنده شود. یک مثال، هیپرتروفی بطن راست یا بزرگ شدن قلب راست که می تواند باعث ضعف و آسیب دائمی قلب شود. همچنین ممکن است موجب ضربان قلب نامنظم شود. کمبود خون در بافت ها منجر به سیانوز شده که سبب آبی شدن رنگ پوست می شود و تنفس را تحت تاثیر قرار می دهد. هر گونه نقص ساختاری در قلب می تواند خطر عفونت در داخل قلب را افزایش دهد.

تشخیص در مطب دکتر آرزو خسروی

تنگی این دریچه می تواند موجب سوفل قلبی شود که در شنیدن یک صدای خفیف قلبی مانند یک کلیک اضافی، دمیدن، صدای سوت یا صدای تند و تیز است. سوفل می تواند یک شاخص اولیه برای این مشکل قلبی باشد و علامتی بر نیاز به انجام تست های بیشتر است.

پزشک ممکن است تصویربرداری خاصی را برای دیدن آناتومی قلب انجام دهد. مثال ها عبارتند از:

-عکس قفسه سینه

-نوار قلب

-اکوکاردیوگرافی

– MRI

این تصویربرداری ها می تواند به پزشک برای دیدن جایی که خون آزادانه جریان ندارد یا مشکلی در این دریچه وجود دارد، کمک کند. جهت رفاه حال مراجعین محترم و صرفه جویی در وقت برای تشخیص به موقع این اختلال دریچه ای آزمایش های تشخیصی اعم از نوار قلب، انواع اکوکاردیوگرافی های تخصصی، تست ورزش و هولتر ریتم در مطب دکتر آرزو خسروی متخصص قلب انجام می شود.

اکوکاردیوگرافی مطب دکتر آرزو خسروی
انجام آزمایش های تخصصی اکوکاردیوگرافی و نوار قلب در مطب دکتر آرزو خسروی

درمان

پزشک متخصص قلب از عکس برداری و سایر آزمایشات برای تعیین بهترین درمان ممکن برای این مشکل قلبی استفاده می کند. اگر تنگی ملایم و بدون علائم باشد، درمان مداخله ای توصیه نمی شود.

در صورت درد قفسه سینه، تنگی نفس یا بیهوشی ناشی از تنگی این دریچه به دنبال درمان پزشکی باشید. این علائم نشان دهنده ی پیشرفت وضعیت است.

احتمال پیشرفت تنگی با گذشت زمان وجود دارد. گر چه بعضی بیماران بهبود می یابند، بعضی دیگر همچنان علائم مشابهی را تجربه می کنند و بعضی دیگر علائمشان بدتر می شود و احتمالا نیاز به مداخلات خواهند داشت. پزشک ممکن است داروهایی تجویز کند که باعث تسهیل عبور خون از حفره های قلب شود.

نمونه هایی از داروهای تجویز شده

• پروستاگلاندین ها برای بهبود جریان خون
  • رقیق کننده های خون برای کاهش تشکیل لخته
  • قرص های آب برای کاهش مایع اضافی در جریان خون
  • قرص هایی که از ریتم های نامنظم قلب جلوگیری می کنند.

جراحی

یک روش جراحی شناخته شده تحت عنوان والوالوپلاستی، دیواره های این دریچه را گسترش داده و بزرگ میکند تا عبور جریان خون بهبود یابد. این روش درمان شامل قرار دادن کاتتری است که یک بالون در انتها دارد و دیواره قلب را باد کرده و گسترش می دهد. ممکن است جراحی برای تعویض آن در موارد شدید ضروری باشد.

بهبود چشم انداز در بلندمدت

سبک زندگی سالم برای قلب در تنگی دریچه پولمونری می تواند مفید باشد که به معنی سیگار نکشیدن، ورزش منظم و خوردن یک رژیم سالم پر از میوه ها، دانه ها و سبزیجات است.

به طور منظم به پزشک و متخصص قلب خود مراجعه کنید تا به حفظ سلامت قلب کمک کند و احتمال ابتلا به انواع دیگر بیماری های قلبی را کاهش دهید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی
جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره 02122894086 تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو