تست قلب در بارداری

آنچه درباره تست قلب در بارداری باید بدانید

ممکن است جهت تشخیص ابتلا به بیماری های قلبی احتمالی یا ارزیابی دوره ای عملکرد قلب از آزمایش های تشخیصی یا تست قلب در بارداری استفاده شود. انجام بسیاری از آزمایش های تشخیصی در دوره بارداری ایمن است. با این وجود، انجام آزمایش های هسته ای و حاوی اشعه ایکس در دوره بارداری مجاز نیست.

انواع تست قلب در بارداری

آزمایش نوار قلب

این آزمایش می تواند آریتمی ها یا ضربان های غیر عادی قلب را تشخیص دهد. آریتمی ها می توانند در اثر اختلالات سیستم هدایت الکتریکی قلب به وجود آمده یا شواهدی مبنی بر بروز مشکلات قلبی در گذشته باشند. انجام آزمایش نوار قلب در بارداری کاملاً بی خطر است. استفاده از هولتر قلب 24 یا 48 ساعته برای زنانی تجویز می شود که به صورت روزانه تپش قلب را تجربه می کنند.

این کار جهت بررسی وجود ضربان های غیر عادی قلب یا بالاتر بودن ضربان قلب از میزان طبیعی انجام می شود. در صورتی که علائم به صورت روزانه پدیدار نشوند جهت ثبت ضربان های غیر عادی و گاه به گاه قلب، از یک پایشگر قلبی در بازه ای 30 روزه استفاده می شود.

مقاله مرتبط: نوار قلب چه چیزی را نشان میدهد؟

اکو قلب

آزمایشی ایمن جهت تصویر برداری از قلب به وسیله امواج فراصوت بوده و اغلب در دوره بارداری استفاده می شود. امکان دارد جهت ارزیابی عملکرد کلی قلب و همچنین بررسی جریان خون گذرنده از دریچه های آن این آزمایش به همراه سونوگرافی داپلر استفاده شود. این آزمایش در طول دوره بارداری چندین بار انجام می شود تا پزشک از وضعیت قلب مادر مطلع شود.

آزمایش اکو قلب زنان در مطب دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکو
انجام انواع اکو قلب زنان در مطب دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

اکوی قلب از راه مری

در آزمایش اکوی قلب از راه مری (TEE) یک پروب (ابزار) به درون مری فرد وارد می شود. این آزمایش جهت بررسی وجود عفونت، لخته های خونی و مشکلات قلبی تجویز می شود که امکان بررسی مناسب آن ها به وسیله اکوکاردیوگرافی استاندارد وجود ندارد. تنها خطر اکوی قلبی از راه مری، مصرف داروی آرام بخشی است که به بیمار داده می شود.

در صورتی که انجام اکوی قلب از راه مری برای مراقبت از سلامت فرد ضروری باشد، این آزمایش باید انجام شود.

جهت رفاه حال مراجعین محترم و تسریع در تشخیص بیماری و درمان به موقع آزمایش های تشخیصی اعم از : نوار قلب، اکوکاردیوگرافی های تخصصی و هولتر قلب در مطب دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق انجام می شود.

تصویر برداری تشدید مغناطیسی (MRI)

تصویر برداری تشدید مغناطیسی را نیز می توان در حین بارداری انجام داد. این آزمایش با خطرات ناشی از پرتو ها همراه بوده و بهتر است پس از نیمه اول سه ماهه دوم بارداری استفاده شود.

کاتتر گذاری قلبی و آنژیوپلاستی

در این آزمایش ها فرد باردار تحت اشعه ایکس قرار گرفته و فقط در ضرورت های بالینی از آن ها استفاده می شود. در هنگام انجام این آزمایش ها بر روی ناحیه شکم پوششی قرار داده شده تا از جنین در حال رشد محافظت شود.تست قلب در بارداری

تصویر برداری هسته ای

انجام این آزمایش در طول دوره بارداری مجاز نیست زیرا ایزوتوپ های هسته ای در مثانه تجمع یافته و جنین در حال رشد مستقیما در معرض آن ها قرار می گیرد.

بارداری برای بیماران قلبی

ضرورت مراجعه به دکتر متخصص قلب در بارداری

در صورتی که فرد از قبل به فشار خون بالا مبتلا بوده و یا پس از باردار شدن به فشار خون بالای بارداری دچار شده است، با کمک پزشک خود تلاش خواهد کرد تا فشار خون خود را کنترل کند. در برخی موارد، پزشک فرد را به یک متخصص قلب (کاردیولوژیست) ارجاع می دهد.

مدیریت فشار خون در دوره بارداری خطر ابتلا به عوارض طولانی مدت را کاهش می دهد. از جمله این عوارض می توان به سکته مغزی یا نارسایی قلبی اشاره کرد. همچنین، این کار سبب می شود تا از وجود مواد مغذی و اکسیژن کافی در خون برای رشد جنین اطمینان بدست آید.

خطر بیماری قلبی در دوره بارداری

زنان باردار مبتلا به بیماری قلبی یا آن هایی که بعدا به این بیماری ها مبتلا می شوند، در معرض ابتلا به مشکلات احتمالی بسیار زیادی قرار دارند. از این بابت سوالات زیادی نیز پیش می آیند. برای مثال، با توجه به اینکه بسیاری از روش های پیشگیری از بارداری برای این زنان خطرناک است، این افراد از چه روش های پیشگیری باید استفاده کنند؟ آیا تست قلب در بارداری ضروری است؟

خطرات بارداری برای بیماران قلبی

در صورت تمایل این افراد به بارداری، این پدیده تا چه اندازه برای خود فرد یا جنین او خطرناک است؟ در چه سنی باید برای باردار شدن تلاش کنند؟ آیا باید قبل از تلاش برای باردار شدن جهت اصلاح تمامی نقص های قلبی خود تحت جراحی قرار گیرند؟ آیا در صورت باردار شدن باید به درمان های قلبی خود ادامه دهند؟ این درمان ها چه تاثیری بر روی جنین در حال رشد آن ها خواهد داشت؟ در صورت ابتلای آن ها به بیماری قلبی مادرزادی یا برخی دیگر از اختلالات وراثتی دارای تظاهرات قلبی، چه خطراتی جنین آن ها را تهدید خواهد کرد؟ در صورت بروز عوارض بیشتر مانند پره اکلامپسی در طول دوره بارداری چه باید کرد؟ چه نوع زایمانی را باید انتخاب کنند؟ آیا می توانند به نوزاد خود شیر دهند؟

آیا مبتلا به بیماری قلبی هستید و دچار بارداری ناخواسته شده اید؟

همه چیز درباره درمان بیماری قلبی در بارداری

منع بارداری برای بیماران قلبی

تمامی متخصصان بر این باورند که زنان مبتلا به وضعیت های پرخطر به دلیل وجود خطر مرگ مادر باید به طور کلی از باردار شدن اجتناب کنند. این وضعیت های پرخطر شامل ابتلا به فشار خون بالای ریوی، انسداد شدید مجرای خارج کننده جریان خون از بطن چپ، بیماری سیانوتیک قلبی و سندرم مارفان به همراه درگیری ریشه آئورت می شوند. در میان این موارد، فشار خون بالای ریوی بالاترین خطر مرگ مادری (30 تا 50 درصد) را داشته و می تواند همراه یا بدون همراهی نقص های دیواره قلب باشد. دلیل پر خطر بودن فشار خون بالای ریوی، افزایش خطرناک مقاومت عروق ریوی در اثر تغییرات فیزیولوژیک دوره بارداری می باشد.


دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی.‍‌‍‍‌‍‌‌‌‌‌

جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

امتیاز به این مطلب :

جهت درج امتیاز بر روی ستاره کلیک کنید

امتیاز متوسط 0 / 5. امتیاز شما: 0

هیچ نظری تا کنون ثبت نشده ! اولین نفر باشید.

مطب دکتر آرزو خسرو متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

دکتر آرزو خسروی از برجسته ترین متخصصین قلب و عروق در تهران و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران می باشند. دکتر خسروی، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، اروپا و آمریکا در زمینه انجام انواع تست قلب، انواع اکوکاردیو گرافی برای خانم ها و آقایان محترم آماده ویزیت بیماران عزیز در مطب و بیمارستان های طرف قرارداد می باشد.

اشتراک گذاری :

مقالات اکو