بیماری های دریچه آئورت

بیماری دریچه آئورت وضعیتی است که در آن دریچه بین محفظه اصلی پمپاژ قلب (بطن چپ) و شریان اصلی بدن (آئورت) به درستی کار نمی کند. بیماری دریچه آئورت ممکن است یک بیماری در بدو تولد باشد (بیماری مادرزادی قلب) ، یا ممکن است به دلایل دیگری ایجاد شود. دکتر آرزو خسروی فوق تخصص قلب و عروق در این مطلب از علت ها و درمان بیماری دریچه آئورت می گویند.

انواع بیماری دریچه آئورت عبارتند از:

• تنگی دریچه آئورت

در این شرایط ممکن است فلپ (کاسپ) دریچه آئورت ضخیم شده و سفت شود و یا ممکن است به یکدیگر جوش بخورند. این امر باعث باریک شدن دهانه دریچه آئورت می شود. دریچه باریک شده قادر به باز شدن کامل نیست. که باعث کاهش یا انسداد جریان خون از قلب شما به آئورت و بقیه بدن می شود.

درباره درمان تنگی دریچه آئورت بیشتر بدانید.

دریچه آئورت دو لتی و سه لتی
  • نارسایی دریچه آئورت

در این شرایط دریچه آئورت به درستی بسته نمی شود و باعث بازگشت جریان خون به سمت عقب در بطن چپ می شود.

درمان شما به نوع و شدت بیماری دریچه آئورت بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت به جراحی نیاز داشته باشید.

درباره درمان نارسایی دریچه آئورت بیشتر بدانید.

علائم

برخی از افراد مبتلا به بیماری دریچه آئورت ممکن است تا سالها علائمی را تجربه نکنند. علائم و نشانه های بیماری دریچه آئورت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• صدای غیر طبیعی قلب (سوفل قلب) که از طریق استتوسکوپ شنیده می شود.
  • تنگی نفس ، به ویژه هنگامی که فعالیت سنگین انجام می ددهید یا دراز می کشید.
  • غش کردن
  • درد یا گرفتگی قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم
  • خستگی بعد از تحرک یا داشتن توانایی کمتر در تحرک.
  • کم اشتهایی (به طور عمده در کودکان مبتلا به تنگی دریچه آئورت).
  • افزایش وزن (به طور عمده در کودکان مبتلا به تنگی دریچه آئورت).

دریچه آئورت دو لتی

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سوفل قلب دارید ،به شما توصیه کند که به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. آزمایش به نام اکوکاردیوگرافی (سونوگرافی قلب) را انجام دهید. و در هایت با مشاهده علائمی که ممکن است بیماری دریچه آئورت را نشان دهد ، تحت درمان قرار گیرید.

برای انجام تست اکوکاردیوگرافی و اطلاع از هزینه اکو با مطب تماس بگیرید.

علت ها

تصویری که اتاقها و دریچه های قلب را نشان می دهد
محفظه ها و دریچه های قلب جعبه محاوره ای بازشو باریک شدن دریچه آئورت در تنگی دریچه آئورت

قلب شما چهار دریچه دارد که جریان خون را در مسیر صحیح حفظ می کند. این دریچه ها شامل :

• دریچه میترال
  • دریچه سه لتی
  • دریچه ریوی
  • دریچه آئورت

دریچه های قلب

هر دریچه دارای فلپ (کاسپس یا جزوه) است که در طی هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می شود. بعضی اوقات ، دریچه ها به درستی باز یا بسته نمی شوند . در این صورت جریان خون از قلب و پس از آن توانایی پمپاژ خون به بدن شما مختل می شود.

در بیماری دریچه آئورت ، دریچه آئورت بین محفظه تحتانی قلب چپ (بطن چپ) و شریان اصلی که خون را از قلب به بدن می رساند (آئورت) به درستی کار نمی کند. ممکن است به درستی بسته نشود ، که باعث نشت خون به سمت عقب به بطن چپ (نارسایی مجدد) می شود ، یا ممکن است دریچه باریک شود (تنگی).

این بیماری ممکن است به دلیل نقص قلب موجود در بدو تولد (مادرزادی) ایجاد شود. همچنین می تواند در اثر سایر شرایط ، از جمله تغییرات مربوط به سن در قلب ، عفونت ها ، فشار خون بالا یا آسیب به قلب ایجاد شود.

عوامل خطر بیماری دریچه آئورت عبارتند از:

• سن بالاتر
  • برخی از بیماری های قلبی موجود در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلب)
  • سابقه عفونت هایی که می توانند قلب را تحت تأثیر قرار دهند
  • یماری مزمن کلیوی
  • سابقه پرتودرمانی به قفسه سینه

بیماری دریچه آئورت می تواند عوارضی ایجاد کند. از جمله:

• نارسایی قلبی
  • سکته
  • لخته شدن خون
  • ناهنجاری های ریتم قلب
  • مرگ

تشخیص و درمان

تشخیص

برای تشخیص بیماری دریچه آئورت ، پزشک متخصص قلب و عروق علائم و نشانه های شما را بررسی کند. در مورد سابقه بیماری از شما می پرسد و معاینه بدنی انجام می دهد.با استفاده از استتوسکوپ به قلب شما گوش می کند تا تشخیص دهد سوفل قلبی دارید که نشان دهنده وضعیت دریچه آئورت است.همچنین جهت اطمینان و بررسی دقیق تر چندین آزمایش برای تشخیص وضعیت به شما توصیه خواهد کرد.از جمله:

• اکوکاردیوگرافی:

از این آزمایش برای ارزیابی بطن قلب ، دریچه آئورت و جریان خون از طریق قلب استفاده می شود.پزشک در اکو کاردیوگرافی از نزدیک وضعیت دریچه آئورت و علت و شدت وضعیت شما را بررسی کنند.

اکوکاردیوگرافی مطب دکتر آرزو خسروی
جهت اطلاع از هزینه اکو قلب با مطب دکتر خسروی تماس بگیرید.
  • نوار قلب:

نوار قلب می تواند محفظه های بزرگ قلب ، بیماری های قلبی و ریتم های غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد.

• اشعه ایکس قفسه سینه:

اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که قلب بزرگ شده است یا خیر. که می تواند انواع خاصی از بیماری دریچه آئورت را نشان دهد. همچنین می تواند نشان دهد که آیا شما یک رگ خونی بزرگ (آئورت) منتهی به قلب دارید یا تجمع کلسیم روی دریچه آئورت دارید.

• اسکن توموگرافی کامپیوتری قلب (CT):

پزشکان از این روش تصویربرداری برای اندازه گیری اندازه آئورت شما و مشاهده دقیق تر دریچه آئورت استفاده کنند.

• MRI قلب:

در MRI قلب از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می شود. این آزمایش برای تعیین شدت وضعیت شما و ارزیابی اندازه آئورت استفاده شود.

• تست ورزش یا تست استرس اکو :

آزمایش های ورزشی به متخصصص قلب و عروق کمک می کند تا تشخیص دهد که در هنگام فعالیت بدنی علائم و نشانه های بیماری دریچه آئورت را دراید یا خیر. و این آزمایشات می تواند به تعیین شدت وضعیت شما کمک کند.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و اکوکاردیو گرافی
جهت اطلاع از هزینه تست ورزش و استرس اکو با مطب دکتر خسروی تماس بگیرید.
  • کاتتریزاسیون قلب:

این آزمایش غالباً برای تشخیص بیماری دریچه آئورت مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما اگر آزمایش های دیگر قادر به تشخیص بیماری یا تعیین شدت آن نباشند ، ممکن است از این تست استفاده شود.در این روش ، متخصص قلب و عروق یک لوله نازک (کاتتر) را از طریق رگ خونی در بازو یا کشاله ران شما به یک شریان در قلب شما وارد می کند و از طریق کاتتر رنگ را تزریق می کند تا شریان در اشعه ایکس قابل مشاهده باشد. این یک تصویر دقیق از عروق قلب و نحوه عملکرد قلب شما را به پزشک ارائه می دهد. همچنین می تواند فشار داخل بطن های قلب را برای کمک به ارزیابی بیماری دریچه آئورت اندازه گیری کند.

درمان

اگر بیماری دریچه آئورت شما خفیف یا متوسط ​​باشد یا علائمی را تجربه نکنید ، پزشک ممکن است با قرار ملاقات های  منظم، وضعیت شما را کنترل کند. متخصص قلب و عروق شما را به تغییر سبک زندگی و استفاده از داروهایی برای درمان علائم یا کاهش خطر عوارض بیماری توصیه می کند.

در نهایت ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت ،به جراحی یا روش دیگری نیاز داشته باشید. در برخی موارد ، پزشک حتی اگر علائمی را تجربه نکرده اید ، ممکن است جراحی را به شما توصیه کند. اگر مجدداً جراحی قلب انجام می دهید ، پزشکان ممکن است همزمان عمل جراحی دریچه آئورت را انجام دهند.

اگر به بیماری دریچه آئورت مبتلا هستید ، با مراجعه به متخصص قلب و عروق با تجربه جهت ارزیابی و درمان بیماری دریچه قلب ، اقدام کنید.

جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت معمولاً از طریق بریدگی (برش) در قفسه سینه انجام می شود. در برخی موارد ، پزشکان ممکن است جراحی کم تهاجمی قلب را انجام دهند. که شامل استفاده از برش های کوچکتر از آنهایی است که در جراحی قلب باز استفاده می شود.

گزینه های جراحی عبارتند از:
  • ترمیم دریچه آئورت

برای ترمیم دریچه آئورت ، جراحان ممکن است انواع مختلفی از ترمیم را انجام دهند. از جمله جدا کردن فلپ دریچه ها (کاسپ ها) که با هم جوش خورده اند. از بین بردن بافت دریچه اضافی به طوری که کاسپ ها بتوانند محکم بسته شوند.

• تعویض دریچه آئورت

تعویض دریچه آئورت اغلب برای درمان بیماری دریچه آئورت مورد نیاز است. در تعویض دریچه آئورت ، جراح شما دریچه آسیب دیده را برمی دارد و یک دریچه مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو  یا انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) را جایگزین می کند.

• تعویض شیر مکانیکی

دریچه های بافت بیولوژیکی با گذشت زمان تحلیل می روند و در نهایت ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. افرادی که دریچه های مکانیکی دارند برای جلوگیری از لخته شدن خون باید مادام العمر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند. پزشک در مورد مزایا و خطرات هر نوع دریچه با شما صحبت خواهد کرد و در مورد اینکه کدام دریچه برای شما مناسب است به شما کمک خواهد کرد.

• تعویض دریچه آئورت ترانس کاتر

پزشکان ممکن است یک روش کم تهاجمی به نام تعویض دریچه آئورت ترانس کاتر (TAVR) را برای جایگزینی دریچه آئورت باریک انجام دهند. TAVR یک گزینه برای افرادی است که در معرض افزایش خطر عوارض ناشی از جایگزینی دریچه آئورت جراحی قرار دارند.در TAVR ، پزشکان کاتتر را در پا یا سینه شما قرار می دهند و آن را به قلب شما هدایت می کنند. سپس یک دریچه تعویض از طریق کاتتر وارد شده و به قلب شما هدایت می شود. یک بالون ممکن است دریچه را منبسط کند ، یا برخی از دریچه ها می توانند خود را منبسط کنند. هنگامی که دریچه کاشته می شود ، پزشکان کاتتر را از رگ خونی شما خارج می کنند.