درباره دکتر

رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم
عضو انجمن قلب و عروق ایران
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران
عضو انجمن قلب اروپا (ESC)
عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI)
عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE)
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

قرص بیزوپرولول و پرولی زکس

قرص بیزوپرولول موثر در درمان فشار خون بالا

قرص خوراکی پرولی زکس یا همان بیزوپرولول یک داروی تجویزی است که به درمان فشار خون بالا کمک می کند. اگر شما هم از این دارو استفاده می کنید پس باید از عوارض احتمالی آن آگاهی داشته باشید تا با مشاهده این علائم بدون نگرانی آن را با پزشک خود در میان گذاشته و جهت رفع عوارض آن کمک بگیرید.

دلیل استفاده از قرص بیزوپرولول

پرولی زکس برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. این داروها به تنهایی یا همراه با سایر داروهای فشار خون بالا استفاده می شوند. مواد غذایی ساده و در دسترسی وجود دارند که میتوانند سریعاً فشار خون را کاهش دهند. پیشنهادمیکنیم مطلبی که دکتر آرزو خسروی در این رابطه منتشر کرده اند را مطالعه کنید.

به افرادی که تمایل دارند در کنار استفاده از داروهای موثر در درمان فشار خون بالا از مواد خوراکی نیز استفاده کنند توصیه میکنیم مطلب : ۱۳ ماده غذایی ساده و مفید برای کاهش فشار خون بالا را که در همین خصوص منتشر شده است، مطالعه کنند.

نحوه عملکرد بیزوپرولول

• پرولی زکس، متعلق به دسته ای از داروها به نام بتابلاکرها می باشد. این دارو با کاهش عملکرد قلب و آهسته کردن ضربان قلب شما عمل می کند. این دارو به درمان فشار خون بالا کمک می کند.
  • قرص بیزوپرولول منجر به کاهش ضربان قلب هم در استراحت و هم در طول ورزش می شود. قرص پرولی زکس همچنین فشار خون را پایین می آورد و برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.
  • قرص بیزوپرولول ممکن است به تنهایی یا همراه با دیگر داروهای ضد فشار خون استفاده شود.
  • قرص بیزوپرولول در دوزهای پایین کاردیوسلکتیو است (عمدتاً روی گیرنده های قلب کار می کند). این دارو برای افرادی با اختلال ریوی انسدادی مزمن همزمان (COPD) ترجیح داده می شود، نسبت به مسدود کننده های بتای غیر انتخابی احتمال کمتری دارد که باعث ایجاد انقباض برونش شود (تنگی مجاری تنفسی).
  • این دارو را می توان یک بار در روز مصرف کرد.
  • نسبت به مسدود کننده های بتای غیر انتخابی کمتر باعث خستگی و سرماخوردگی می شوند.
  • پرولی زکس (بیزوپرولول) به صورت عمومی شده موجود می باشد.

قرص پرولی زکس

قرص پرولی زکس چیست و چگونه عمل می کند؟

پرولی زکس (بیزوپرولول) نوعی داروی ضد فشار خون می باشد که به عامل مسدود کننده (بتابلاکر) پذیرنده بتا آدرنرژیک معروف می باشد و  برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

پرولی زکس تحت برندهای تجاری مختلفی وجود دارد: مونوکور، زبتا و بیزوپرولول

دوز مصرفی پرولی زکس

5 میلی گرم و 10 میلی گرم

نحوه ی مصرف بیزوپرولول

مقدار مصرف برای افراد مختلف متفاوت می باشد و باید در مصرف آن دقت کرد. نحوه مصرف قرص پرولی زکس برای افراد متفاوت به شرح زیر می باشد:

✅اطفال: ایمنی و تأثیر مشخص نشده است.

✅فشار خون بالا: 2/5 – 5 میلی گرم در روز به صورت خوراکی؛ ممکن است تا  10mg نیز افزایش یابد و در صورت لزوم تا  20mg در روز ممکن است افزایش یابد.

✅نارسایی قلبی: 1/25mg در روز؛ در صورت لزوم به تدریج پزشک دوز دارو را افزایش می دهد و از 10mg در روز نباید بیشتر شود.

✅نارسایی کلیوی: بیشتر از 40ml/min: نیازی به تنظیم دوز نیست. کمتر از 40ml در دقیقه : از  2/5 ml شروع کنید و آن را به تدریج افزایش دهید و بر آن نظارت کنید.

درمان فشار خون با قرص متورال

⛔عوارض قرص بیزوپرولول

قرص خوراکی پرولی زکس می تواند چندین نوع عوارض جانبی از جمله خواب آلودگی داشته باشد. تا زمانی که از تأثیر این دارو بر روی خود مطمئن نشده اید، رانندگی نکنید، با ماشین آلات سنگین کار نکنید، و از هرگونه فعالیتی که نیاز به هوشیاری بالا دارد خودداری کنید.

⛔ اگر شما بین سن 18 و 60 سال هستید، داروی دیگری مصرف نمی کنید و مشکل جسمی دیگری ندارید، عوارض جانبی که احتمال دارد آنها را تجربه کنید، به این ترتیب می باشند:

⛔ سردرد، سرگیجه، اسهال، ورم غشاء مخاطی بینی و خستگی از شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده می باشند. این دارو ممکن است باعث خشکی دهان، اختلال نعوظ  و بی خوابی شود. همچنین ممکن است باعث افزایش تری گلیسیرید های سرُم در برخی از افراد شود.

⛔ کاردیوسلکتیویتی پرولی زکس مطلق نیست و در دوزهای بالاتر از 20 میلی گرم در روز، گیرنده های بتا 2 واقع شده در عضلات برونشی و عروقی را مهار می کند. از کمترین دوز مؤثر باید برای حفظ کاردیوسلکتویتی استفاده کرد.

بیزوپرولول (پرولی زکس) برای افرادی با بیماری برونکوسپاتیک توصیه نمی شود؛ گرچه، این دارو ممکن است در موقعیت های خاصی استفاده شود، چرا که داروی پرولی زکس یا همان بیزوپرولول نسبت به بتابلاکرهای غیر انتخابی احتمال کمتری دارد که موجب برونکواسپاسم شود.

⛔مخفی کردن علائم پرکاری تیروئید یا افت قند خون از عوارض احتمالی قرص بیزوپرولول است. بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت و یا بیماری تیروئید با احتیاط استفاده شود.

⛔ این دارو ممکن است باعث شماری از تأثیرات ناخواسته مرتبط با قلب شود و اختلالات گردش خون محیطی را تشدید کند.شرایطی که موجب جریان خون کاهش یافته به دست ها یا پاها می شود، میتواند از عوارض احتمالی قرص بیزوپرولول باشد.

⛔ پاکسازی پرولی زکس از بدن ممکن است در بیماران کبدی یا کلیوی تأخیر داشته باشد. به این معنی که این بیماران باید دوز کمتری از این دارو را مصرف کنند.

⛔ پرولی زکس ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی، ضربان قلب بسیار آهسته یا گردش خون محیطی کاهش یافته مناسب نباشد.

⛔ این دارو ممکن است با برخی داروها مانند داروهای مورد استفاده برای درمان آریتمی قلبی یا آنژین تداخل داشته باشد.

⛔ توقف ناگهانی دارو ممکن است موجب آنژین یا دیگر عوارض قلبی مانند سکته قلبی شود.

⛔ برای قطع مصرف دارو، باید حداقل در طول یک هفته آن را به آهستگی کاهش داد. به افرادی که پرولی زکس مصرف می کنند هشدار دهید که آن را به طور ناگهانی قطع نکنند. نیازی به قطع دارو قبل از جراحی نیست, گرچه، اثر این دارو ممکن است توانایی قلب برای واکنش به بیهوشی عمومی را مختل کند.

عوارض جانبی شایع تر پرولی زکس یا قرص بیزوپرولول

عوارض جانبی شایع تر شامل موارد زیر می باشد:

• ضربان قلب آهسته تر
  • ضعف
  • اضطراب
  • تغییرات در میل یا عملکرد جنسی
  • تهوع
  • چشمان خشک یا سوزش چشمان
  • سر درد
  • علائم سرماخوردگی
  • التهاب در هر بخش از بدن

اگر این عوارض خفیف باشند، در طول چند روز یا چند هفته از بین می روند. اگر این عوارض شدیدتر باشند یا از بین نروند، با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

⛔عوارض جانبی جدی

اگر دچار عوارض جانبی جدی شدید با پزشک سریعاً تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش های آلرژیک که علائم آن عبارتند از:

• راش پوستی
  • خارش
  • تبخال
  • التهاب صورت، لب ها یا زبان

تغییرات ضربان قلب شما که علائم آن عبارتند از:

• ضربان قلب آهسته یا نامنظم
  • احساس سرگیجه
  • غش

مشکلات قلبی که علائم آن شامل:

• مشکلات تنفسی
  • پاها یا مچ پای متورم
  • درد قفسه سینه

توجه: هدف ما فراهم نمودن رایج ترین و مرتبط ترین اطلاعات برای شما می باشد. گرچه، از آنجا که هر دارویی اثر متفاوتی بر هر شخص دارد، ما نمی توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات تمامی عوارض جانبی احتمالی را در بر می گیرد. این اطلاعات جایگزین مناسبی برای توصیه پزشکی نیست. همیشه در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود یا کسی که از سابقه پزشکی شما خبر دارد صحبت کنید.

چه داروهای دیگری با پرولی زکس تداخل دارند؟

اگر پزشک به شما توصیه کرده که از این دارو استفاده کنید، ممکن است از هرگونه تداخلات دارویی احتمالی آگاه باشد. از هر گونه شروع، توقف یا تغییر دوز مصرفی این دارو  پیش از مشورت با پزشک خود خودداری کنید.

داروی بیزوپرولول با داروهای دیگر هیچ تداخلات دارویی شدیدی ندارد. تداخلات جدی قرص بیزوپرولول شامل موارد زیر می شوند:

• آسبوتولول
  • آتنولول
  • بتاکسولول
  • کارودیلول
  • سلیپرولول
  • کلاونیدین
  • دیگوکسین
  • دیلتیازم
  • اسمولول
  • لابتولول
  • متوپرولول
  • نادولول
  • نبیوولول
  • پنبوتولول
  • پروپرانولول
  • ریواستیگمین
  • سوتالول
  • تیمولول
  • وراپامیل

بیزوپرولول تداخلات متوسطی با حداقل 173 داروی مختلف دارد.

بیزوپرولول تداخلات خفیفی با حداقل 32 داروی مختلف دارد.

این اطلاعات، تمامی تداخلات دارویی یا عوارض جانبی احتمالی را در بر نمی گیرد. بنابراین، پیش از مصرف این دارو، به پزشک یا داروساز خود درباره تمام محصولاتی که مصرف می کنید، صحبت کنید. فهرستی از داروهای مصرفی را به همراه داشته باشید و این اطلاعات را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید.

قطع بیزوپرولول

قطع (Bisoprolo) ضربان قلب شما را آهسته می کند و فشار خون شما را پایین می آورد. ناگهانی قطع کردن پرولی زکس، به ویژه اگر مبتلا به بیماری عروق کرونری هستید، می تواند شرایط قلب شما را بدتر کند. این دارو همچنین می تواند باعث تغییرات در ریتم قلب یا فشار خون شما شود، درد قفسه سینه را بدتر کند و یا منجر به حمله قلبی شود. اگر شما در حال ترک این دارو هستید، پزشک شما به آهستگی دوز داروی شما را حداقل به مدت 1 هفته پایین می آورد تا به پیشگیری از این عوارض جانبی کمک کند.

هشدار دیابت: قرص پرولی زکس می تواند علائم قند خون پایین را بپوشاند. در صورت ابتلا به دیابت بیزوپرولول را با احتیاط مصرف کنید، مخصوصاً اگر از انسولین یا دیگر داروهای دیابت استفاده می کنید که موجب پایین آوردن قند خون می شوند.

ریسک نارسایی قلبی: قرص پرولی زکس برخی از فعالیت های قلبی را کاهش می دهد. این دارو می تواند موجب نارسایی قلبی یا بدتر شدن آن شود. اگر شما مبتلا به نارسایی قلبی هستید، پزشک شما ممکن است به آهستگی درمان با قرص پرولی زکس را متوقف کند. اگر شما مبتلا به نارسایی قلبی باشید که با داروهای دیگر درمان شده باشد، ممکن است هنوز نیاز به مصرف بیزوپرولول داشته باشید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق عضو انجمن قلب و عروق ایران، اروپا و آمریکا

برای ارتباط با نوبت دهی مطب کلیک کنید.