بزرگ شدن قلب

مهمترین علت بزرگ شدن قلب | درمان قطعی بزرگ شدن قلب

فهرست مطالب

قلب یک پمپ ماهیچه‌ای با اندازه‌ی تقریبی یک مشت گره شده است. بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی به خودی‌خود بیماری نیست، اما نشان‌دهنده‌ی یک مشکل دیگر است که باعث شده قلب بیش از حالت طبیعی و به سختی کار کند و در افراد مسن بیش‌تر دیده می‌شود.

دو گروه از مشکلات ممکن است علت بزرگ شدن قلب به شمار روند که عبارتند از:

مشکلات پاتولوژیک یا آسیب‌شناختی: مربوط به اختلال واقعی عضله‌ی قلب است.

مشکلات فیزیولوژیک: مربوط به مشکلات دیگری است که باعث بیش از حد کار کردن قلب می‌شوند، مانند فشار خون بالا یا اختلال تیرویید.

علائم بزرگ شدن قلب

در برخی موارد بزرگ شدن قلب بدون نشانه است، اما زمانی که نشانه‌ای وجود داشته باشد به این معنی است که قلب دیگر نمی‌تواند به طور موثری خون را به درون بدن پمپ کند و این منجر به سندرومی به نام نارسایی احتقانی قلب می‌شود. از جمله نشانه‌های نارسایی احتقانی قلب عبارتند از:

• مشکلات تنفسی
  • ضربان قلب نامنظم
  • تپش قلب
  • تجمع مایعات

علت بزرگ شدن قلب چیست؟

برخی از علت های بزرگ شدن قلب عبارتند از:

• اختلال سرخرگ کرونری

وقتی پلاک یا چربی درون یک یا تعداد بیش‌تری از عروق کرونری قلب رسوب کند، عارضه‌ای به نام آترواسکلروزیس ایجاد می‌شود که باعث باریکی و تنگ‌ شدن سرخرگ‌ها می‌شود؛ در نتیجه تامین اکسیژن که منبع انرژی قلب است، با مشکل مواجه می‌گردد.

دکتر آرزو خسروی فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

• فشار خون بالا

پمپاژ خون با فشاری بیش از حد معمول به درون سرخرگ در اثر چاقی و سبک زندگی بی‌تحرک، که به قلب فشار می‌آورد.

• کاردیومیوپاتی ایدیوپاتیک دیلاته (اتساعی)

اختلال عضله‌ی قلب به دلیل ناشناخته. قلب دیلاته (گشاده شده) یا قلب بزرگ شده یکی از شایع‌ترین انواع کاردیومیوپاتی با علایم تنگی نفس، و تورم قوزک پا است. سرگیجه و احساس فشار و درد قفسه‌ سینه به ندرت مشاهده می‌شود.

کارعلائم کاردیومیوپاتی

• میوکاردیت

عفونت قلبی ناشی از ویروس. ممکن است فرد در ابتدا دچار یک بیماری ویروسی و به دنبال آن نشانه‌های نارسایی احتقانی قلب شود.

میوکاردیت التهاب عضله قلب
  • اختلال دریچه‌ی قلب

به عنوان مثال، مشکل دریچه‌ میترال باعث می‌شود خون دوباره به عقب بازگردد. این باعث می‌شود قلب با نیرویی خیلی بیش‌تر از حالت معمول مجبور به کار شود.

افتادگی دریچه میترال چه تاثیری بر قلب دارد؟

• ایسکمیک قلبی

کاهش جریان خون به سمت قلب که می‌تواند باعث درد قلب (آنژین) شود.

اطلاعاتی از بیماری ایسمیک قلبی ندارید؟

تشخیص و درمان بیماری ایسکمیک قلبی

• سابقه‌ حمله‌ قلبی

قلب ضعیف، بزرگ می‌شود. چون باید برای خون‌رسانی به سراسر بدن تلاش بیش‌تری کند.

• اختلال تیروئید

غده‌ی تیروئید تنظیم‌کننده‌ بیش‌تر کارکرد های متابولیک بدن است و در صورتی که اختلال این غده درمان نشود، منجر به فشار خون بالا، کلسترول بالا، ضربان قلب نامنظم و بزرگ شدن قلب می‌شود.

• چاقی

چربی بالای بدن یکی از عوامل خطرساز فشار خون بالاست و به نوبه‌ی خود منجر به بزرگ شدن قلب هم می‌شود.

• عدم تحرک

سبک زندگی بی‌تحرک و بدون ورزش که یکی از عوامل خطرساز اختلال عروق کرونری قلب و فشار خون بالا است.

• سن بالا

هرچه مسن‌تر می‌شویم انعطاف‌پذیری و الاستیسیته‌ی سرخرگ‌ها هم کمتر می‌شود؛ این میزان سفت‌شدگی رگ‌ها منجر به فشار خون بالا می‌شود که خود، عامل بزرگ شدن قلب است.

تشخیص بزرگ شدن قلب در مطب دکتر آرزو خسروی

تشخیص قلب بزرگ شده به چند طریق صورت می‌گیرد:

-سابقه‌ی پزشکی: شامل معاینه‌ فیزیکی

-عکسبرداری از قفسه‌ سینه: به پزشک کمک می‌کند شکل و اندازه‌ی قلب و ریه‌ها را ببیند.

-اکوکاردیوگرافی: صدای مربوط به ضربان قلب به دستگاه مخصوصی فرستاده می‌شود که می‌تواند موج صوتی را به تصویر تبدیل کند؛ بر این اساس، پزشک می‌تواند متوجه نحوه‌ی کارکرد قلب شود.

-آزمایش اکو داپلر: جریان خون را در میان دریچه‌های قلب نشان می‌دهد و می‌تواند بسنجد که آیا دریچه‌ها درست کار می‌کنند یا نه.

-نوار قلب : فعالیت الکتریکی قلب را اندازه می‌گیرد و می‌تواند ریتم قلبی و شواهد مربوط به انفارکتوس و ایسکمی پیشین را تشخیص دهد.

جهت رفاه حال مراجعین محترم آزمایش های تشخیصی بزرگ شدن قلب همچون : انوع اکوکاردیوگرافی تخصصی و فوق تخصصی و نوار قلب در مطب دکتر آرزو خسروی انجام می شود. برای آشنایی با نحوه انجام آنها کلیک کنید.

اکو-مطب

آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ می شود؟

آیا ضخیم شدن قلب خطرناک است؟ گاهی اوقات بزرگ شدن قلب می تواند منجر به اختلال در ریتم ضربان قلب شما شود. ریتم های قلبی که برای حرکت خون خیلی کند هستند یا برای ضربان قلب مناسب خیلی سریع هستند، می توانند منجر به غش یا در برخی موارد ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شوند! تأثیر قلب بزرگ شده بر امید به زندگی تا حدی به علت اصلی بستگی دارد.

در صورت انجام درمان مناسب و به موقع، قلب بزرگ شده  ممکن است به اندازه طبیعی خود بازگردد. اما در بسیاری از موارد چنین نخواهد شد.

درمان بزرگ شدن قلب

درمان این مسئله مبتنی بر علت آن است، اما به طور کلی گزینه‌ها درمانی عبارتند از:

داروهای جلوگیری از بزرگ شدن قلب

اگر کاردیومیوپاتی یا نوع دیگری از بیماری قلبی مقصر بزرگ شدن قلب شما باشد، ممکن است پزشک داروهایی را به شما توصیه کند. این دارو ها عبارتند از:

• داروهای ادرار آور برای کاهش میزان سدیم و آب در بدن، که می تواند به کاهش فشار در عروق و قلب کمک کند.
  • مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) برای کاهش فشار خون و بهبود توانایی پمپاژ قلب.
  • مسدود کننده های بتا برای کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب.
  • داروهای ضد انعقاد خون برای کاهش خطر لخته شدن خون که می تواند باعث حمله قلبی یا سکته شود.
  • داروهای ضد آریتمی برای ضربان قلب شما با یک ریتم طبیعی.

حمله قلبی چندین نشانه مهم دارد. برای آشنایی با آنها روی لینک زیر کلیک کنید.

۱۲ علامت سکته قلبی خفیف

درمان بزرگی قلب در طب سنتی

روش هایی برای بهبود وضعیت قلب بزرگ شما وجود دارد، حتی اگر نمی توانید آن را درمان کنید. پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی زیر را توصیه کند:

• ترک سیگار
  • جایگزین کردن نمک دریا به جای نمک تصفیه شده یددار
  • کنترل دیابت
  • کنترل فشار خون
  • پس از مشورت با پزشک، مناسب ترین برنامه فعالیت بدنی را دریافت کرده و ورزش متوسطی داشته باشید.
  • اجتناب از مصرف الکل و کافئین
  • داشتن خواب کافی در شبانه روز (۸ ساعت)
  • رژیم غذایی برای قلب بزرگ شده، تصحیح رژیم غذایی برای کاهش کلسترول خون
  • پیروی از رژیم کم‌چربی

چکاپ پزشکی منظم برای اطمینان از تاثیر درمان نیز ضروری می باشد.

به چه کسی برای بررسی بزرگی قلب مراجعه کنیم؟

تنها متخصصی که در زمینه برگ شدن قلب می تواند به بیمار کمک کند، پزشک متخصص قلب و عروق است.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی.‍‌‍‍‌‍‌‌‌‌‌

جهت مراجعه حضوری به مطب با شماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ تماس بگیرید.

ارائه مشاوره
فردی و تخصصی 100%